• Waters Thomson posted an update 1 year, 10 months ago

    Konsep mesin ini memeranjatkan ahli-ahli sains pada masa itu kerana dianggap terlalu maju. Mengikut draf yang dicadangkannya, mesin ini menggunakan kad tebuk sebagai input, boleh menyimpan kerja-kerja sebagai ingatan, melakukan pengiraan secara otomatik dan seterusnya mengeluarkan output dalam bentuk cetakan pada kertas. Kad tebuk pertama kali digunakan sebagai alat input dalam industri tekstil pada mesin penenunan otomatik ciptaan Joseph Jecquard pada tahun 1801. Mesin ini membaca data dengan mengenalisa kod-kod lubang pada kertas. Ditemukan oleh Gottfred Wilhem von Leibniz, Pada tahun 1694. Tahun 1694, seorang matematikawan dan filsuf Jerman, Gottfred Wilhem von Leibniz (1646-1716) memperbaiki Pascaline dengan membuat mesin yang dapat mengalikan.Sama seperti pendahulunya, alat mekanik ini bekerja dengan menggunakan roda-roda gerigi. Komputer generasi kedua mulai ada sekitar tahun 1959-1965. Pada generasi ini, komputer sudah menggunakan transistor. Komputer juga menggunakan tenaga elektrik yang banyak sehingga kadang-kadang menyebabkan gangguan pada kawasan sekelilingnya. Hal ini menyebabkan penggunaan komputer semakin luas. Kekurangan teknologi pada masa tersebut juga menyebabkan projek ini ditangguhkan. Hingga kemudian jadilah mesin hitung tersebut yang diberi nama Difference Engine 0. Mesin tersebut memiliki bentuk yang jauh berbeda dari model komputer saat ini, akan tetapi digadang-gadang sebagai komputer pertama di dunia karena prinsip kerjanya mirip dengan komputer yang Quipperian temui saat ini.

    Mesin ini boleh menyelesaikan masalah pengiraan sifir matematik seperti logaritma secara mekanikal dengan tepat sehingga dua puluh digit. Terdapat dua memori dalam komputer yaitu RAM (Random Access Memory) dan ROM (Read Only Memory). Komputer generasi pertama menggunakan tabung vakum untuk sirkuit dan drum magnetik untuk penyimpanan memori. Beberapa komputer dapat menerima instruksi secara lisan dan mampu meniru nalar manusia. Vannevar Bush (1890-1974) membuat sebuah kalkulator untuk menyelesaikan persamaan differensial di tahun 1931. Mesin tersebut dapat menyelesaikan persamaan differensial kompleks yang selama ini dianggap rumit oleh kalangan akademisi. Vannevar Bush (1890- 1974) membuat sebuah kalkulator untuk menyelesaikan persamaan differensial di tahun 1931. Mesin tersebut dapat menyelesaikan persamaan differensial kompleks yang selama ini dianggap rumit oleh kalangan akademisi. Pada akhirnya, komputasi bertujuan untuk menghilangkan pemikiran dari perhitungan untuk memungkinkan mesin – luar biasa cepat tetapi sepenuhnya tanpa pemikiran – untuk menghitung dengan sendirinya. Komputer-komputer selepas tahun 1940 adalah elektronik sepenuhnya. Howard Aiken memperkenalkan penggunaan mesin elektromakenikal dipanggil Mark I pada tahun 1937. Satu bahagian mesin ini adalah elektronik dan sebahagian lagi mekanikal. Blaise Pascal mencipta mesin kira mekanikal pertama pada tahun 1642. Mesin ini beroperasi dengan menggerakkan gear pada roda.

    Pascal juga telah banyak menyumbang idea dalam bidang matematik dan ilmu kebarangkalian. 1. Peralatan manual: yaitu peralatan pengolahan data yang sangat sederhana, dan faktor terpenting dalam pemakaian alat adalah menggunakan tenaga tangan manusia. Komputer jenis ini adalah 100% elektronik, berfungsi untuk membantu ahli sains menyelesaikan masalah pengiraan trajektori dengan pantas dan tepat. Pada tahun 1984 DNS diperkenalkan di internet dengan menyebutkan nama-nama jenis domain seperti . Kemungkinan-kemungkinan ini tergantung pada jenis program aplikasi apa yang kita jalankan. Apabila perniagaan semakin berkembang, jari-jari tidak dapat menampung keperluan pengiraan yang bertambah rumit. Selepas kejayaan ENIVAC I banyak komputer-komputer berkaitan pengurusan dan perniagaan muncul selepasnya. Komputer-komputer generasi pertama menggunakan tiub-tiub vakum untuk memproses dan menyimpan maklumat. Komputer-komputer genarasi kedua menggunakan transistor dan diod untuk menggantikan tiub-tiub vakum, menjadikan saiz komputer lebih kecil dan murah. Kemunculan FORTRAN dan COBOL menandakan permulaan bahasa peringkat tinggi untuk menggantikan pengaturcaraan dalam bahasa mesin yang lebih sukar. Namun, sekarang ini komputer diartikan kepada sebuah perangkat mesin tersebut. Industi komputer mulai berkembang pesat pada masa perkembangan komputer generasi ke-dua.

    Jurnal Komputer yang paling dihargai ialah permulaan komputer menyimpan ingatan di dalamnya, dikenali sebagai konsep aturcara tersimpan (stored program concept). Konsep lubang dan tiada lubang ini menandakan permulaan penggunaan nombor binari dalam pemprosesan data. Era ini juga menandakan permulaan minikomputer iaitu yang kedua terbesar dalam famili komputer. Beribu-ribu tiub vakum diperlukan pada satu masa supaya setiap yang terbakar tidak menjejaskan operasi keseluruhan komputer. Hal ini disebabkan oleh banyaknya komponen pendukung yang dimiliki ENIAC, seperti 40 lemari kabinet, 6.000 sakelar, serta 18.000 tabung hampa. Sedangkan untuk masing- masingnya juga sangat berbeda disebut dengan bahasa mesin, sehingga hal inilah yang mengakibatkan program dari komputer sulit untuk di programkan serta kecepatan bisa di batasi. Misalnya seperti programmer, analisis sistem, ahli sistem komputer. Berbagai macam karier baru bermunculan (pemrogram, analis sistem, dan ahli sistem komputer). Mesin pertama yang dapat memanfaatkan teknologi baru ini adalah superkomputer. Cara baru menyimpan ingatan juga diperkenalkan iaitu teras magnetik. Cara ini didapati lebih ekonomi daripada tiub vakum tetapi pada amnya ia masih dianggap terlalu mahal. Semua komputer pada hari ini menggunakan model mesin seperti yang dicadangkan oleh Babbage, iaitu input, ingatan, pemprosesan dan output. IBM memasang harga tinggi pada mesin yang bermerek mereka, tapi para konsumen pada akhirnya tahu kalau PC adalah komoditi: mereka terdiri dari komponen yang hampir sama – sebuah microprocessor Intel, contohnya – tidak peduli merek apa yang tercantum di atasnya.